Методичні рекомендації

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ КОМУНАЛЬНИЙ ІНСТИТУТ
ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Кафедра методики викладання навчальних дисциплін
та гуманітарної освіти
Лабораторія виховної роботи та громадянської освіти

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ВИКЛАДАННЯ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЕТИКИ
В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
У 2010-2011 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ

            У контексті чргового етапу реформування школи відкрилися нові можливості для викладання християнської етики у школі, яка стала предметом активного суспільного інтересу та державної підтримки.
За поданням експертної громадської ради, до якої входять визнані учені − фахівці з філософії та етики, представники більшості церковних конфесій, учителі, зацікавлені особи, програма з християнської етики для 1-11 класів, розроблена авторським колективом у складі Василя Жуковського, професора Національного університету «Острозька академія», керівника колективу, отця Івана Гнатіва, сестри Луїзи Цюпи, директора Українського Католицького університету, Тетяни  Клинченко, викладача Києво-Могилянської академії, Олега Огірка, доктора філософії, доцента Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З.Гжицького, Миколи Николина, завкафедри Тернопільського ОКІППО, Ірини Сіданіч доцента Київського університету імені Б.Грінченка, Тетяни Саннікової, старшого викладача Одеського ІППО, Романа Полянчука, маґістра теології, м.Запоріжжя, Марії Влад, вчителя християнської етики, маґістра богослов’я, м.Чернівці, та інших, 20 червня 2010 року отримала гриф «Рекомендовано Міністерства освіти і науки України». Повний текст програми у кількості 5,5 тисяч примірників зараз видруковується у Львові.
Тому ключовим завданням методичних служб району (міста) є робота над впровадженням нових програм з християнської етики у практику шкіл свого регіону. Кафедрою методики викладання навчальних дисциплін та гуманітарної освіти і лабораторією виховної роботи та громадянської освіти у зв’язку з цим розроблено цілий комплекс нових та оновлених методичних матеріалів. Зокрема на допомогу вчителям представлено в електронному варіанті планування уроків з християнської етики за новими програмами для 1-4 і 7-11 класів.
Методичні рекомендації стосовно планування уроків за попередні роки втратили чинність. Тому подаємо новий варіант, на який повиинні орієнтуватися методисти та вчителі:
Клас
Рік
Варіант
1-й
2010
Електронний
2-й
2010
Електронний
3-й
2010
Електронний
4-й
2010
Електронний
5-й
2007
Електронний
6-й
2007
Електронний
7-й
2010
Електронний
8-й
2010
Електронний
9-й
2010
Електронний
10-й
2010
Електронний
11-й
2010
Електронний
Електронний варінт планування для 1-4 та 10-11 класів подає розшифрування змісту кожного уроку відповідно до нових програм. Планування для 7-9 класів такого розшифрування не подає, оскільки воно міститься у додатково розрозблених посібниках.
Електронний варіант планування двоваріантний – з розрахунку на 35 годин (1 год. тижневого навантаження) і 18 год. (0,5 тижневого навантаження). За наявності більшої кількості годин на вивчення християнської етики в одному класі вчитель розробляє планування самостійно і подає його для експертизи на кафедру методики викладання навчальних дисциплін та гуманітарної освіти ТОКІППО.
Електронний аваріант планування 2010 року передбачає зміни не тільки змістового, але й організаційного характеру. Зокрема, тематика етичних практикумів пропонується уже з 4 класу. Навчальні досягнення під час етичних практикумів у 4 класі не оцінюються. Запис про їх проведення у цьому класі здійснюється не рідше 2 разів на семестр. У 5-11 класах запис про проведення етичних практикумів здійснюється не рідше 3 разів на семестр незалежно від того, чи курс вивчається на уроках, чи на факультативних заняттях. Оцінювання навчальних досягнень кожного учня під час етичних практикумів здійснюється не рідше 1 разу на семестр тоді, коли християнська етика вивчається на уроках. В 11 класі етичний практикум може замінятися дослідницьким проектом етичного характеру. Тематика проектів також подається у плануванні.
Починаючи з 4 класу вводяться навчальна екскурсія та акція милосердя (по 1 на семестр). Ці форми узагальнення навчальних досягнень та духовної компетентності учнів використовуються і у 5-8 класах у кількості, визначеній плануванням.
У зв’язку зі скороченням у нових програмах годин на узагальнення та контроль навчальних досягнень у 7-11 класах, де християнська етика вивчається як урок, контрольна письмова робота має проводитися не рідше 1 разу на рік, у 5-6 класах, як і ранішне, - не рідше 1 разу на семестр.
Учителі християнської етики й надалі виставляють оцінки за підсумковий етичний практикум у 5-10 класах, де курс вивчається на уроках. Нагадаємо, що оцінка за підсумковий етичний практикум виставляється на основі спостережень учителя за навчальним розвитком учня, його поведінкою, участю в екскурсіях тощо.
Інші вимоги щодо оцінювання навчальних досягнень учнів та оформлення класних журналів залишаються чиннними.
Вважаємо за необхідне додати, що авторським колективом у складі Г.С.Самолюк та М.М.Николина готується у видавництві «Ранок» докладніший варіант планування уроків християнської етики у 1-11 класах, у якому, крім теми уроку та етичного практикуму, будуть вказані основні та додаткові (для роботи з обдарованими дітьми) питання для вивчення, ключовий Біблійний вірш та опорна Біблійна або житійна історія, державні вимоги до загальноосвітньої підготовки.
 При тому хочемо наголосити, що за підсумками вивчення християнської етики учень 1 класу повинен знати напам’ять не менше 5 ключових Біблійних віршів, 2 – 10, 3-4 −18, 5-11 – 30. Якщо курс вивчається за ІІ варіантом планування, розрахованим на 18 годин, ці вимоги корелюються таким чином: 1-2 – 5 Біблійних віршів, 3-4 – 10, 5-11 – 15. Такий підхід забезпечить наступність і системність у вивченні курсу.
Опорні Біблійні історії учитель поки що підбирає у 1-4 класах на основі програмних вимог та з урахуванням власного досвіду викладання, у 5-11 класах – на підставі навчальних та методичних посібників.
Нагадуємо, що обов’язковим елементом сучасного уроку з християнської етики маємо також бути повчальне оповідання, яке вчитель підбирає для читання, переказування та обговорення з посібників, рекомендованих для кожного класу (див. табл. нижче).
Цьогоріч авторським колективом, який працює при обласному майстер-класі вчителів християнської етики підготовлені такі нові електронні посібники: «Нові теми з християнської етики у викладі для учнів 7 класу», «Завдання для робочого зошита з християнської етики учня 7-го класу» у 3-х випусках, «Уроки християнської етики у 7 класі за новою програмою: Методичний посібник для вчителя», «Нові теми з християнської етики у викладі для учнів 8 класу», «Уроки християнської етики у 9 класі за новою програмою: Методичний посібник для вчителя» (випуск 1), «Уроки християнської етики у 10 класі за новою програмою: Методичний посібник для вчителя» (випуск 1). Крім того, видавництво «Навчальна книга – Богдан» завершує роботу над навчальним посібником з християнської етики для учнів 8 класу (згідно з новою програмою).
За дорученням Міністерства освіти  і науки України авторська група, яка підготувала програму з християнської етики, працює над навчально-методичним забезпеченням викладання курсу у всіх класах. Зокрема плануються такі нові видання: навчальна книга для учня 1 класу, навчальний посібник та робочий зошит для учнів 2-3 класів, методичні посібники для вчителів з розробками уроків у 1-3 класах (автор – Галина Добош, м.Львів), навчальний посібник, робочий зошит і методичний посібник для 4 класу, хрестоматія для учнів 1-4 класів (автори – Ірина Сіданіч, м.Київ; Марія Влад, м.Чернівці), навчальний посібник, робочий зошит і методичний посібник для 7 класу (автор – Микола Николин, м.Тернопіль), навчальний посібник, робочий зошит і методичний посібник для 8 класу (автор – Галина Сохань, м.Львів), хрестоматія для учнів 7-9 класів (автор – Тетяна Клинченко, м.Київ), навчальні посібники для 9-10 класів (автори – отець Іван Гнатів, м.Дрогобич; Олег Огірко, м.Львів; Микола Николин, м.Тернопіль; Марія Влад, м.Чернівці), навчальний посібник для учнів 11 класу (автори − Олег Огірко, м.Львів; Микола Николин, м.Тернопіль).
Оскільки робота над більшістю із зазначених видань щойно розпочалася, чинними у цьому році залишаться і посібники старшого покоління.
Клас
Основні посібники
Додаткові посібники
1-й
Кучма Л. Зошит з христи-янської етики: 1-й клас. – Тернопіль: Мандрівець, 2006.
Божий світ і я: Основи християнської культури: Посібник для початкових класів: 1-й рік навчання. – К.: КНПУ, 2003.
Огульчанський Б. Християнська етика в українській культурі: Дорога Добра: Підручник для 1-го класу загальноосвітнього навчального закладу. – К.: АДЕФ_Україна, 2006.
Шевчук М. Хто придумав оцей світ?: Поурочна читанка для учнів початкової школи з християнської етики: Ч.1. –К.: БЛУ, 2006.
Шевчук М. Зошит з християнської етики для учнів початкової школи. – К.: БЛУ, 2006.
Дорога Добра: Християнська етика в українській культурі? Робочий зошит для учнів 1-го класу. / Автори – ігумен Лонгин (Чернуха), Е.Бєльська. – К.: АДЕФ-Україна, 2006.
Добош Г. Хочу пізнавати: Зошит для учнів 1-го класу. – Львів: Свічадо, 2005.
Влад М. Християнська етика: Зошит для учня. 1 клас: Навчальний посібник. – Чернівці: Місто, 2008.
Пацерковська О. Робочий зошит з християнської етики для 1-го класу. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008.
Добош Г. Хочу пізнавати: Уроки християнської етики у 1-му класі. – Львів: Свічадо, 2005.
Влад М. Християнська етика. 1 клас: Посібник для вчителів. – Чернівці: Місто, 2008.
Пацерковська О. Конспекти уроків з християнської етики у 1-му класі. − Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008.
Багнюк А. Тематичний довідник з християнської етики: 1-4 класи. – Тернопіль: Астон, 2005.
Рой Л. Навчаймось на Божу славу. – Трускавець: ВО ТМР, 2007.
2-й
Кучма Л. Зошит з христи-янської етики: 2-й клас. – Тернопіль: Мандрівець, 2003 та перевидання.
Багнюк А. Тематичний довідник з християнської етики: 1-4 класи. – Тернопіль: Астон, 2005.
Кучма Л. Дидактичний матеріал з християнської етики: 1 клас: Посібник для вчителів. Тернопіль: Астон, 1998.
Влад М. Християнська етика. 2 клас: Посібник для вчителів. – Чернівці: Місто, 2008.
Пацерковська О. Конспекти уроків з християнської етики у 2-му класі. − Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009.
Методичні матеріали з християнської етики для вчителя: 2 клас. – Львів, Свічадо, 2005.
Шевчук М. Хто придумав оцей світ?: Поурочна читанка для учнів початкової школи з християнської етики: Ч.1. –К.: БЛУ, 2006.
Пацерковська О. Книга для читання з християнської етики у 2 класі. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009.
Добош Г. Дивосвіт: Робочий зошит з християнської етики для учня 2-го класу. – Львів, Свічадо, 2007.
Влад М. Християнська етика: Зошит для учня. 2 клас: Навчальний посібник. – Чернівці: Місто, 2008.
Пацерковська О. Робочий зошит з християнської етики для 2-го класу. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009.
3-й
Кучма Л. Зошит з христи-янської етики: 3-й клас. – Тернопіль: Мандрівець, 2003 та перевидання.
Влад М. Християнська етика. 3 клас: Посібник для вчителів. – Чернівці: Місто, 2008.
Шевчук М. Уроки християнської етики у початковій школі: Посібник для вчителя. – К.: БЛУ, 2006.
Влад М. Християнська етика: Зошит для учня. 3 клас: Навчальний посібник. – Чернівці: Місто, 2008
Добош Галина. Родина. Рід. Народ. Робочий зошит з християнської етики для учня третього класу. – Львів, Свічадо, 2007.
Багнюк А. Тематичний довідник з християнської етики: 1-4 класи. – Тернопіль: Астон, 2005.
Горбатюк О. Християнине, перевір себе. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2005.
4-й
Кучма Л. Зошит з христи-янської етики: 4-й клас. – Тернопіль: Мандрівець, 2003 та перевидання.
Влад М. Християнська етика. 4 клас: Посібник для вчителів. – Чернівці: Місто, 2008.
Скоморівський Б. та ін. Добро і зло: Християнська етика: Посібник для вчителя: 3 (4) класи. – Снятин: Прут Принт, 1999.
Ярош О. та ін. Основи християнської моралі: Посібник для вчителів початкової школи. – Івано-Франківськ: ОІПОПП, 1995.
Багнюк А. Тематичний довідник з християнської етики: 1-4 класи. – Тернопіль: Астон, 2005.
Ганжелюк Л. Зернятко добра: Методичний посібник. – Дубно: Берізка, 2004.
Кізілов В. Біблія для дітей у віршах. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007.
5-й
Основи християнської етики: Посібник для  5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. / Автори – В.Жуков-ський, М.Николин та ін. – К.: Генеза, 2007.
Николин М. Християнська етика: Підручник для 5 класу. – Тернопіль, Мандрівець, 2007.
Николин М. Християнська етика: Посібник для 5 класу. – Тернопіль, Мандрівець, 2005.
Николин М. Християнська етика: Посібник для 5 класу. – Тернопіль, Мандрівець, 2006.
Основи християнської етики: Посібник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. / Автори – В.Жуковський  та ін. – Остріг: Академія, 2007.
Сохань Г. Основи християнської етики: Підручник для учнів 5 класу. − Львів: Світ, 2009.
Основи християнської етики: 5 клас: Зошит для учня. / Автори – В.Жуковський, Л.Кучма та ін. – К.: Генеза, 2007.
Основи християнської етики: 5 клас: Зошит для учня. / Автори – В.Жуковський, К.Олішкевич. – Остріг: Академія, 2007.
Кучма Л., Логіна О. Зошит з християнської етики. Тернопіль: Мальва-ОСО, 2008.
Кізілова Г. Християнська етика: 5 клас: Робочий зошит. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006.
Добош Г. Основи християнської етики: Робочий зошит: 5 клас. – Львів: Світ, 2009.
Основи християнської етики:  5 клас: Посібник для вчителя. / Автори – В.Жуковський та ін. – Остріг: Академія, 2007.
Саннікова Т. Християнська етика: Навчальний посібник: 5-6 класи. – Одеса: ПУДПУ, 2006.
Влад М. Християнська етика. 5 клас: Посібник для вчителів. – Чернівці: Місто, 2008.
Християнська етика: 5-6-й класи: Електронний методичний посібник. – 4-й вип. / За ред. М.Николина та О.Тимчишин. – Тернопіль: ТОКІППО, 2007.
Етичні практикуми у 5-6-му класах: Електронний методичний посібник; Випуски 1-2 / За ред. М.Николина та О.Тимчишин. – Тернопіль: ТОКІППО, 2008.
Самолюк Г. Кращі конспекти уроків з «Основ християнської етики». − Х.: Ранок, 2009. – С.18-32, 167-170.
Уроки-екскурсії, етичні практикуми: На допомогу вчителям християнської етики.  − Ланівці, 2009. 
Багнюк А. Тематичний довідник з християнської етики: 5-6 класи. – Тернопіль: Астон, 2006.Хрестоматія художніх творів із курсу «Основи християнської етики»: 5 клас. / Уп. – І.Мазур. – Остріг: Академія, 2007.
Хрестоматія художніх творів із курсу «Основи християнської етики»: 5 клас. / Уп. – В.Жуковський, І.Мазур. – К.: Генеза, 2007.
Хрестоматія художніх творів із курсу «Основи християнської етики»: 5 клас. / Уп. – І.Мазур. – Остріг: Академія, 2007.
Будую храм: Хрестоматія поезії з курсу «Основи християнської етики»: 5 клас. / Автор – С.Рачинець. – Остріг: Академія, 2007.
Відкриваємо для себе Біблію: Посібник для читання на уроках християнської  етики в 5 класі. / Укл. Г.Грай. – Тернопіль: Астон, 2007.
Ключики для дітей. – Рівне: Каліграф, 2004.
Кузик Б., Литвин Л. Джерело вічності. – Дніпропетровськ: Арт-прес, 2008.
6-й
Основи християнської етики: Посібник для  6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. / Автори – В.Жуков-ський, М.Николин та ін. – К.: Генеза, 2008.
Николин М. Християнська етика: Підручник для 6 класу. – Тернопіль: Мандрівець, 2007.
Основи християнської етики: Посібник для 6-го класу. / Автор – Г.Сохань – Львів: Свічадо, 2008.
Основи християнської етики: Експериментальний посібник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. / Автори – В.Жуковський, М.Николин, С.Філіпчук . – Остріг: Академія, 2007.
Николин М. Християнська етика: Посібник для 6 класу. – Тернопіль, Мандрівець, 2006.
Славімо Господа: 6 клас: Підручник для учня. – Львів: Свічадо, 1997.
Кучма Л., Герман Г. Зошит з християнської етики: 6-й клас. – Тернопіль: Мандрівець, 2007.
Кізілова Г. Християнська етика: 6 клас: Робочий зошит. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007.
Добуш Г. та ін. Основи християнської етики: Методичні матеріали для 6-го класу. – Львів: Свічадо, 2006.
Влад М. Християнська етика. 6 клас: Посібник для вчителів. – Чернівці: Місто, 2008.
Драбик Я. Методичні рекомендації з питань проведення уроків християнської етики у 6-му класі. – Дрогобич, 2004.
Славімо Господа: 6 клас: Підручник для вчителя. – Львів: Свічадо, 1997.
Саннікова Т. Християнська етика: Навчальний посібник: 5-6 класи. – Одеса: ПУДПУ, 2006.
Християнська етика: 5-6-й класи: Електронний методичний посібник. – 4-й вип. / За ред. М.Николина та О.Тимчишин. – Тернопіль: ТОКІППО, 2007.
Етичні практикуми у 5-6-му класах: Електронний методичний посібник; Випуски 1-2 / За ред. М.Николина та О.Тимчишин. – Тернопіль: ТОКІППО, 2008.
Самолюк Г. Кращі конспекти уроків з «Основ християнської етики». − Х.: Ранок, 2009. – С.33-42, 171-175.
Уроки-екскурсії, етичні практикуми: На допомогу вчителям християнської етики. _ Ланівці, 2009.  
Багнюк А. Тематичний довідник з християнської етики: 5-6 класи. – Тернопіль: Астон, 2006.
Сестра Христина Опалінська. Ісус навчає притчами: Конспект лекцій. – Львів, 2000.
Не забороняйте дітям приходити до Христа: Посібник для читання на уроках християнської етики у 6 класі / Укл. Г. Грай. – Тернопіль: Астон, 2009.
Таємниця твоєї душі: Вибрані християнські оповідання й притчі для сім’ї та школи. / Уп. – В. Семчук. – Нововолинськ: Мінотавр; Нарнії, 2004.
Барщевський. Т. Євангельські притчі: Конспект лекцій. – Львів, 2002.
7-й
Николин М. Християнська етика: Посібник для 7 класу. – Тернопіль: Мандрівець, 2008.
Християнська етика: Посібник для учнів 7 класу. /Автори А.Вихрущ, М.Николин та ін. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2000 (2005).
Ковальська Р. Християнська етика: 7 клас. – Львів, 1998.
Николин М. Нові теми з християнської етики у викладі для учнів 7 класу:  Електронний посібник. – Тернопіль: ТОКІППО, 2010.
Николин М. Завдання до робочого зошита з християнської етики учня 7-10 класу: Електронний посібник: Випуски 1-3. – Тернопіль: ТОКІППО, 2010.
Багнюк А. Тематичний довідник з християнської етики: 7-9 класи. – Тернопіль: Астон, 2006.
Николин М. Уроки християнської етики у 7 класі за новою програмою: Електронний методичний посібник для вчителя. – Тернопіль: ТОКІППО, 2010.
Саннікова Т. Християнська етика: Навчальний посібник: 5-7 класи. – Одеса: ПУДПУ, 2006.
Влад М. Християнська етика. 7 клас: Посібник для вчителів. – Чернівці: Місто, 2008.
Самолюк Г. Кращі конспекти уроків з «Основ християнської етики». − Х.: Ранок, 2009. – С.43-59,176-183.
Ганжелюк Л. Зернятко добра – 2. – Дубно: Берізка, 2005.
Кузик Б., Литвин Л. Джерело вічності. – Дніпропетровськ: Арт-прес, 2008.
8-й
Николин М. Християнська етика: Посібник для 8 класу. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2010.
Огірко О. Християнська етика: Навчальний посібник: 8 клас. – Львів: Свічадо, 2007.
Огірко О. Божі Заповіді: Навчальний посібник з християнської етики у 8 класі. – Львів: МАУП, 2001.
Огірко О. Християнська етика: 8 клас. – Львів, 1999.
Багнюк А. Тематичний довідник з християнської етики: 7-9 класи. – Тернопіль: Астон, 2006.
Николин М. Уроки християнської етики у 8 класі за новою програмою: Електронний методичний посібник для вчителя. – Тернопіль: ТОКІППО, 2010.
Влад М. Християнська етика. 8 клас: Посібник для вчителів. – Чернівці: Місто, 2008.
Бліхар В. Християнська етика: 8 клас: Матеріали до уроків. – Тернопіль: Мандрівець, 2008.
Самолюк Г. Кращі конспекти уроків з «Основ християнської етики». − Х.: Ранок, 2009. – С.60-74,184-188.
Десять заповідей добра. / Автори – Н.Лавриченко, В.Крищенко. – Остріг: Академія, 2007.
Клімашевський С. 10 Заповідей: Оповідання та притчі. – Львів: Свічадо, 2006.
9-й
Огірко О. Людина у світі: Навчальний посібник з християнської етики в 9 класі. – Львів: МАУП, 2002.
Огірко О. Християнська етика: 9 клас. – Львів, 1998.
Уроки християнської етики у 9 класі за новою програмою: Електронний методичний посібник для вчителя: Випуск 1 / Уп. – М.Николин, О.Тимчишин. – Тернопіль: ТОКІППО, 2010.
Влад М. Християнська етика. 9 клас: Посібник для вчителів. – Чернівці: Місто, 2008.
Уроки християнської етики у 10 класі за новою програмою: Методичний посібник для вчителя» (випуск 1).
Самолюк Г. Кращі конспекти уроків з «Основ християнської етики». − Х.: Ранок, 2009. – С.75-98.
Багнюк А. Тематичний довідник з християнської етики: 7-9 класи. – Тернопіль: Астон, 2006.
Вортон П. Історії та притчі. – Львів: Свічадо, 1998.
Кузик Б., Литвин Л. Джерело вічності. – Дніпропетровськ: Арт-прес, 2008.
10-11-й
Вітівський М. Християнська етика: 10 клас. – Дрогобич, 1998.

Християнська етика: Методичні матеріали для вчителів і учнів 10-х класів української національної школи. / Уп. – о.Бурядник. – Трускавець: Жива вода, 2001.
Уроки християнської етики у 10 класі за новою програмою: Електронний методичний посібник для вчителя: Випуск 1 / Уп. – М.Николин, О.Тимчишин. – Тернопіль: ТОКІППО, 2010.
Уроки християнської етики в 11-му класі: Електронний посібник для вчителів: Випуски 1-3 / Уп. – М.Николин, О.Тимчишин. – Тернопіль: ТОКІППО, 2008-2009.
Влад М. Християнська етика. 10 клас: Посібник для вчителів. – Чернівці: Місто, 2008.
Влад М. Християнська етика. 11 клас: Посібник для вчителів. – Чернівці: Місто, 2008.
Огірко О. Християнсько-етичне виховання молоді: Навчальний посібник. – Львів: МАУП, 2002.
Самолюк Г. Кращі конспекти уроків з «Основ християнської етики». − Х.: Ранок, 2009. – С.99-146.
Вправи для катехитично-виховних зустрічей з дітьми та молодд.: Методичний посібник. – Львів, 2001.
Багнюк А. Християнська етика: Етика подружнього та родинного життя: 10 клас. – Тернопіль: Астон, 2006.
Багнюк А. Християнська етика: Християнський світогляд і мораль: 11 клас. – Тернопіль: Астон, 2006.
Чепмен Г. П’ять мов любові у підлітків. – Львів: Свічадо, 2006.
Шостек А. Бесіди з етики. – Львів: Свічадо, 1999.
Янків Т. Двері, відкриті у вічність. – Львів: Місіонер, 1994.
Головащенко С. Історія християнства: Курс лекцій. – К.: Либідь, 1999.
Ленцик В. Нарис історії Української Церкви. – Львів: Свічадо, 2003.
Андрушко В., Огірко О. Релігієзнавство: Навчальний посібник. – Львів: НЛТУУ, ЛНУВМБТ, 2007.
Барщевський Т. Вступ до біблійних наук: Конспект лекцій. – Львів: Свічадо, 2006. – 304 с.
Барщевський Т. Блаженства Добра Новина: Конспект лекцій. – Львів, 1999.
Життя людини у Христі: 10 клас. – Львів, 2007.
Етика подружнього та родинного життя: 10 клас. – Тернопіль: Астон, 2006.
            Хай Господь завжди буцде з Вами!
Рекомендації підготували
                                               Микола Николин, завідувач кафедри методики викладання                                                                   навчальних дисциплін та гуманітарної освіти ТОКІППО

                                                           Ольга Тимчишин, завідувач лабораторії виховної роботи

Немає коментарів:

Дописати коментар